Tüzük
OTİZM VE NÖROGELİŞİM ARAŞTIRMALARI DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
MADDE 1. Derneğin Adı ve Merkezi
Derneğin adı “Otizm ve Nörogelişim Araştırmaları Derneği” olup, kısa adı ONAD olarak kullanılacaktır. Derneğin merkezi Eskişehir’dir.
Dernek şubesi açılmayacaktır.
MADDE 2. Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları
Derneğin amacı, otizm ve nörogelişimsel bozukluklar ile ilgili bilimsel araştırmalar ve yayınlar yapmak, bu alanda eğitim, sempozyum ve kongreler düzenlemek, toplumsal farkındalığı arttırmak ve topluma rehberlik sağlamaktır.
Gerekli yasal izinlerin alınması şartıyla dernekçe sürdürülecek çalışma konuları ve biçimleri:
- Otizm Spektrum Bozukluğu ve nörogelişimsel bozuklukların etiyolojisi, tanı ve tedavisi konularında araştırma yapmak.
- Eğitim programları ve mesleki gelişim kursları düzenlemek.
- Başta Otizm Spektrum Bozukluğu olmak üzere tüm nörogelişimsel bozukluklar ile ilgili kanıt temelli müdahale programlarının ülkemizde ilgili alanda çalışan profesyoneller arasında yaygınlaşmasını sağlamak
- Nörogelişimsel Bozukluğu olan bireyler için kanıta dayalı tedavi uygulamalarının etik ilkelere uygun ve nitelikli bir şekilde uygulanabilmesine yardımcı olmak
- Toplumsal farkındalık artırıcı kampanyalar ve projeler gerçekleştirmek.
- Ulusal ve uluslararası iş birlikleri geliştirmek.
- Nörogelişimsel Bozukluklar ile ilgili tek merkezli veya çok merkezli araştırmalar tasarlamak, yönetmek ve denetlemek
- Nörogelişimsel bozukluklar ile ilgili dergi, bülten, kitap gibi yayınlar yapmak. Ayrıca yabancı dillerde yayımlanmış özgün yayınları Türkçeye kazandırmak.
- Bilimsel etkinlikler düzenlemek.
- Ailelere ve profesyonellere yönelik rehberlik hizmetleri sunmak.
- İlgili kurumlarla iş birliği içinde nörogelişimsel bozukluğu olan bireylerin haklarını savunucu faaliyetlerde bulunmak.
MADDE 3. Derneğin Faaliyet Alanı
Dernek, ruh sağlığı, nörogelişim ve psikoterapi uygulamaları alanında çalışmalar gösterir. Gerekli yasal izinlerin alınması şartıyladerneğin faaliyet alanları şunlardır:
- Bilimsel Araştırma ve Yayın:
- Bilimsel projeler geliştirme, bülten ve raporlar yayımlama.
- Araştırma sonuçlarını ulusal ve uluslararası kongrelerde paylaşma.
- Eğitim ve Mesleki Gelişim:
- Profesyonel eğitim programları, kurslar, seminerler ve atölyeler düzenleme.
- Eğitim materyalleri ve dijital içerikler hazırlama.
- Toplumsal Farkındalık ve Savunuculuk:
- Kamu spotları, bilgilendirici broşürler ve sosyal medya kampanyaları düzenleme.
- Sosyal haklar ve yasal düzenlemeler konusunda toplumun bilinçlenmesini sağlama.
- Uluslararası İş birlikleri ve Projeler:
- Yurt içi ve yurt dışındaki benzer derneklerle iş birliği yapma.
- Yurt içinden veya yurtdışında yer alan kurumlar ile ortak projeler ve bilgi paylaşım platformları geliştirme.
- Aile ve Birey Destek Programları:
- Nörogelişimsel bozukluğa sahip bireylerin aileleri için psikososyal destek programları düzenlemek.
- Başta Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireyler olmak üzere nörogelişimsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için danışmanlık ve rehberlik hizmetleri sunmak
- Kongre ve Çalıştaylar Düzenleme:
- Ulusal ve uluslararası düzeyde kongre, sempozyum ve çalıştaylar organize etmek.
- Diğer faaliyetler:
- Gerekli izinleri almak koşulu ile yurt içinden veya yurt dışından bağış kabul etmek
- Dernek amaçlarına uygun iktisadi, ticari ve sanayi işletmeleri kurmak ve yönetmek
- Dernek üyeleri arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi ve sürdürülmesi amacıyla yemekli toplantı, konser, balo, tiyatro ve gezi gibi sosyal faaliyetler düzenlemek
- Dernek çalışmaları için gereksinim duyulan taşınır ve taşınmazları satın almak kiralamak veya kiraya vermek
- Dernek amacını gerçekleştirmek için gerek görülmesi halinde kurulu bir federasyona, topluluk veya derneklere üye olmak ve bu kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak
- Gerek görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açmak
MADDE 4. Üye olma ve Üyelik İşlemleri
Derneğe aşağıda belirtilen hususlar doğrultusunda üyelik işlemi gerçekleştirilir:
- Asil üyelik:
- Fiil ehliyetine sahip bulunan ve derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu konuda çalışmayı kabul eden ve mevzuatın öngördüğü koşulları taşıyan psikiyatristler, çocuk-ergen psikiyatristleri, otizm alanında çalışan diğer hekimler, psikologlar, psikolojik danışmanlar, Dil ve Konuşma Terapistleri, Fizyoterapistler, Ergoterapistler, Özel Eğitim Uzmanları ve bu alanlarda öğrenim gören yüksek lisans, doktora öğrencileri veya tıpta uzmanlık öğrencileri derneğe üye olabilir. Derneğe üye olmak için dernek asil üyelerinden en az bir kişi tarafından önerilen ve yönetim kurulunda oy çokluğu ile kabul edilen ve yukarıdaki alanlarda çalıştığını ispatlayan gerçek kişiler asil üye olabilir. Üyelik için başvuruda bulunacak kişilerin Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olmaları gerekmektedir. Yabancı kişilerin asıl üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması şarttır.
- Üyelik Başvuru Süreci:
- Üyelik başvurusu, dernek başkanlığına yazılı olarak yapılır. Yönetim kurulu, başvuruyu en fazla otuz gün içinde kabul veya ret şeklinde karara bağlar ve başvuru sahibine bildirir.
- Üyeliğe kabul edilen kişi, üye kayıt defterine işlenir ve dernek aidatını ödemekle yükümlüdür.
- Derneğin asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.
- Onursal Üyelik
- Derneğe maddi ve manevi açıdan önemli katkılarda bulunmuş kişilere, yönetim kurulu üyelerinden birinin önerisi ve yönetim kurulunun salt çoğunluğu kararı ile onursal üyelik verilebilir. Onursal üyeler aidat ödemekle yükümlü değildir ve oy kullanma hakkı bulunmaz. Onursal üyelik alan kişilere, dernek tarafından bir onur belgesi ve şilt takdim edilir.
- Üyelik Hak ve Yükümlülükleri:
- Asıl üyeler, dernek faaliyetlerinde aktif olarak yer alabilir ve genel kurulda oy kullanma hakkına sahiptir.
- Üyeler, derneğin amaçlarına ve ilkelerine uygun davranmakla yükümlüdür.
- Üyelikten Çıkma ve Çıkarılma:
- Her üye, yazılı olarak bildirmek koşuluyla üyelikten ayrılma hakkına sahiptir.
- Dernek tüzüğüne ve yönetim kurulu kararlarına aykırı davranan, üyelik aidatını iki yıl üst üste ödemeyen, üyelik şartlarını kaybeden veya derneğin itibarını zedeleyici faaliyetlerde bulunan kişiler, yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir. Çıkarılma kararı yazılı olarak üye kayıt defterine işlenir ve ilgili kişiye bildirilir.
- Şubelerde Üyelik İşlemleri:
- Şube açılması durumunda, mevcut üyelik kayıtları şubeye aktarılır ve üyelik işlemleri şube yönetim kurulu tarafından yürütülür. Şube yönetim kurulu, üyelik başvurularını en fazla otuz gün içinde değerlendirip genel merkeze bildirir.
MADDE 5. Dernek Organları
Derneğin organları şunlardır:
- Genel Kurul:
- Derneğin en yetkili karar organı olup, olağan toplantılarını iki yılda bir yapar. Genel kurul, dernek politikalarının belirlenmesi ve yönetim kurulu kararlarının onaylanması gibi önemli yetkilere sahiptir.
- Yönetim Kurulu:
- Beş asil ve beş yedek üyeden oluşur. Görev süresi iki yıldır.
- Denetleme Kurulu:
- Üç asil ve üç yedek üyeden oluşur. Derneğin mali denetimini yapar.
MADDE 6. Genel Kurulun Tanımı ve İşlevleri
Genel Kurul, derneğin en yetkili karar organı olup, derneğe kayıtlı asıl üyelerden oluşur. Olağan ve olağanüstü olarak toplanır ve derneğin geleceğine yönelik en üst düzey kararları alır.
- Olağan Genel Kurul:
- Her iki yılda bir, şubat ayı içinde, yönetim kurulunca belirlenen yer ve tarihte toplanır.
- Olağanüstü Genel Kurul:
- Yönetim kurulu veya denetim kurulunun gerekli gördüğü durumlarda ya da üyelerin beşte birinin yazılı başvurusu ile olağanüstü olarak toplanır. Yönetim kurulu, talep tarihinden itibaren en geç bir ay içinde olağanüstü genel kurul çağrısı yapmak zorundadır.
- Toplantı Çağrısı, Oy Kullanma ve Karar Alma Usul ve Şekli:
- Genel kurul toplantısı, en az 15 gün önceden üyelere resmi internet sitesinden yazılı olarak duyurulur. Çağrıda, toplantı yeri, tarihi ve gündem belirtilir. İlk toplantıda yeterli çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantı en geç iki hafta içinde çoğunluk aranmaksızın yapılır. Genel kurul katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin feshi durumlarında ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır.
- Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı salonunda hazır olarak bulundurulur. Bu üyeler T.C. kimlik belgeleri ile toplantı yerine imza karşılığı ile girebilirler. Bu süreçte denetim ve kontrol etme yetkisi yönetim kurulu üyeleri veya bu kurul tarafından görevlendirilecek görevlilerce yapılır.
- Eğer toplantı yeter sayısı sağlanmışsa açılış sonrası toplantıyı yönetmek üzere başkan ve başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur. Toplantının yönetimi ve güvenliği divan başkanının sorumluluğundadır.
- Genel kurulda yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür.
- Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı bulunmaktadır.
- Genel kurulda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanak ile kayıt altına alınır, ardından divan kurulu üyelerince imzalanır. Hazırlanan tutanak ve varsa diğer belgeler yönetim kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu bu belgelerin korunmasından ve seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
- Genel kurulda yönetim ve denetim kurulu seçimleri gizli oylama ile, diğer konularda alınacak kararlar ise açık oylama ile yapılır.
- Genel kurul kararları toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile alınır.
MADDE 7. Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Genel Kurul, derneğin en yetkili karar organı olup aşağıdaki görev ve yetkilere sahiptir:
- Yönetim kurulu ve denetim kurulu üyelerinin seçilmesi.
- Dernek tüzüğünde değişiklik yapma kararı almak
- Yönetim kurulunun hazırladığı bütçeyi görüşmek ve onaylamak.
- Yönetim ve denetim kurulu raporlarını değerlendirip yönetim kurulunu ibra etmek.
- Dernek organlarını denetlemek ve haklı sebeplerle görevden almak.
- Derneğin feshi hakkında karar almak.
- Derneğin amaç ve faaliyetlerine uygun politikalar geliştirmek.
- Yönetim kurulu faaliyet raporlarını ve mali bilançoları inceleyip onaylamak.
- Yönetim kuruluna belirli konularda yetki vermek.
- Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması
- Federasyona katılma ve ayrılma konularında karar almak.
- Kanunen genel kurulca yapılması gereken diğer görevleri yürütmek.
MADDE 8. Yönetim Kurulunun Oluşumu ve Görevleri
- Yapısı:
- Yönetim Kurulu, Genel Kurul tarafından iki yıl süre ile seçilen 5 asil ve 5 yedek üyeden oluşur.
- Yönetim Kurulu, seçimden sonra yapacağı ilk toplantıda, başkan, başkan yardımcısı, sekreter ve sayman üyelerini belirler.
- Yönetim kurulu tüm üyelerinin bilgilendirilmesi koşuluyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Yönetim kurulu asil üyeliğinden ayrılan üye olması durumunda, genel kurulda aldığı oy sırasına göre yedek üyeler göreve çağrılır.
- Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri:
- Derneği temsil etmek veya bu konuda kendi üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek.
- Derneğin amaç ve ilkelerine uygun şekilde faaliyetleri yürütmek.
- Dernek gelir ve gider hesaplarını düzenlemek ve her yıl sonunda genel kurula sunmak.
- Derneğin yıllık çalışma programını hazırlamak ve genel kurula sunmak.
- Dernek bütçesinin uygulanmasını sağlamak.
- Genel kurul kararlarını uygulamaya koymak.
- Derneğe üye kabulü ve üyelikten çıkarma kararlarını almak.
- Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.
- Toplantılar ve Karar Alma Usulü:
- Yönetim Kurulu, en az üç ayda bir kez başkanın çağrısı ile toplanır. Toplantı, üye tam sayısının yarısından bir fazlası ile yapılır. Kararlar, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
- Yönetim Kurulu üyelerinden birinin üst üste üç toplantıya mazeretsiz katılmaması durumunda, üyelik sona erer ve yedek üyelerden biri genel kurulda aldığı oy sırasına göre göreve çağrılır.
MADDE 9. Denetim Kurulu
- Yapısı ve Görev Süresi:
- Denetim Kurulu, Genel Kurul tarafından iki yıl süreyle seçilen 3 asil ve 3 yedek üyeden oluşur. Denetim Kurulu üyelerinden birinin isteğiyle çekilmesi veya görevinin sona ermesi durumunda, yedek üyeler genel kurulda aldığı oy sırasına göre göreve çağrılır.
- Görevleri:
- Derneğin mali hesaplarını yılda en az bir kez denetlemek.
- Derneğin faaliyetlerinin tüzüğe uygun olup olmadığını kontrol etmek.
- Hazırlanan denetim raporlarını genel kurula sunmak.
- Toplanma Usulü:
- Denetim Kurulu, en az yılda bir kez toplanarak rapor hazırlar. Yönetim kurulunu olağanüstü toplantıya çağırma yetkisi vardır.
MADDE 10. Yönetim ve Denetim Kurulu Seçim Esasları
- Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyeleri gizli oy ve açık tasnif ile seçilir.
- Seçimler, iki yıllık görev süresi sonunda yapılır.
- Oyların eşit çıkması durumunda, kura yöntemi ile kazanan belirlenir.
MADDE 11. Derneğin Gelir Kaynakları
- Üyelik aidatları: Üyelerden giriş ödentisi olarak 1000 TL, yıllık olarak da 500 TL aidat alınır. Bu tutarlar, yönetim kurulu kararıyla değiştirilebilir, değişiklik yapılması halinde alınan karar dernek web sitesi üzerinden duyurulur.
- Derneğe yapılan bağış ve yardımlar.
- Projeler için sağlanan ulusal ve uluslararası fonlar.
- Kongre, seminer, sempozyum, çalıştay gibi etkinliklerden elde edilen gelirler.
- Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar.
- Yayın gelirleri ve diğer etkinliklerden elde edilen gelirler.
- Diğer yasal gelir kaynakları
MADDE 12. Defter tutma kuralları
Dernek, mali işlemlerini işletme hesabı esasına göre kaydeder. Ancak, yıllık gelirlerin Dernekler Yönetmeliği’nin 31. maddesinde belirtilen sınırın aşması durumunda izleyen hesap döneminde bilanço usulü ile defter tutulmaya başlanır. Bilanço esasına geçilmesi durumunda, gelirlerin üst üste iki hesap döneminde dernekler yönetmeliği 31. maddesinde belirtilen tutarın altına düşmesi halinde, yeniden işletme hesabı esasına dönülebilir.
Ayrıca yukarıda belirtilen sınıra bağlı kalmaksızın yönetim kurulu gerekli gördüğünde, bilanço esasına geçiş yapabilir. Derneğin bir ticari işletme açması durumunda, ticari faaliyetler için ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca defter tutulur.
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen hususlara uygun olarak tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte aşağıdaki defterler tutulur:
a) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak kurallar aşağıdaki gibidir:
- Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları, tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı, toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
- Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık ödenti tutarları bu deftere işlenebilir.
- Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrağın asılları ve giden evrağın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen ya da gönderilen evraklar, çıktıları alınarak saklanır.
- İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler, açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
b) Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
- (a) bendinin 1 inci, 2 nci, 3 üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
- Yevmiye Defteri ve Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanunun Hazine ve Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki:
Dernekte tutulması zorunlu olan defterler, kullanılmaya başlanmadan önce, il dernekler müdürlüğüne ya da notere tasdik ettirilir. Bu defterler, sayfaları bitene kadar kullanılır ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, yevmiye defteri kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
Dernek işletme hesabı esasına göre kayıt tutması durumunda yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenler. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığı’nca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Gelir gider işlemleri
MADDE 13. Derneğin Gelir ve Gider Belgeleri
Derneğin gelirleri “alındı belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsil edilmesi durumunda banka tarafından düzenlenmiş dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernekler tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri Ek-14’te yer alan Ayni Yardım Teslim Belgesi ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneklere yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise Ek-15’te yer alan Ayni Bağış Alındı Belgesi ile kabul edilir.
Dernekler tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri Ek-14’te yer alan Ayni Yardım Teslim Belgesi ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneklere yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise Ek-15’te yer alan Ayni Bağış Alındı Belgesi ile kabul edilir.
Dernek gelirlerinin toplanmasında kullanılacak Alındı Belgeleri, yönetim kurulu kararı ile bastırılır ve Dernekler Yönetmeliği’nin belirlediği şekil ve boyutlara uygun olarak düzenlenir. Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Dernek gelir ve giderlerinde kullanılacak belgelerin alımı ve kullanımına ilişkin hususlar Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre davranılır.
Yetki belgesi kullanımı, yenilenmesi ve diğer hususlar Dernekler Yönetmeliğini ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
MADDE 14. Saklama Süresi
Defterler hariç olmak üzere, dernekler tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
MADDE 15. Beyanname Verilmesi
Derneğin, bir önceki yıla ilişkin çalışmaları ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi”, dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine sunulur.
MADDE 16. Bildirim Yükümlülüğü
Mülki İdareye Yapılacak Bildirimler:
- Genel Kurul Sonuçlarının Bildirimi:
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantısını izleyen 30 gün içinde, yönetim kurulu başkanı, yeni yönetim ve denetim kurullarının asil ve yedek üyelerini içeren “Genel Kurul Sonuç Bildirimini mülki amirliğe sunar.
Bildirim ekleri şu belgeleri içerir:
- Organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren Genel kurul tutanağının imzalı kopyası.
- Tüzük değişikliği yapılmışsa, eski ve yeni maddeleri gösteren imzalı kopyalar,her sayfası yönetim kurulu salt çoğunluğunda imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli.
2. Taşınmaz Mal Bildirimi:
Derneğin edindiği taşınmazlar, tapuya tescilinden itibaren 30 gün içinde “Taşınmaz Bildirimi” formu ile mülki amirliğe bildirilir.
3. Yurtdışından Yardım Bildirimi:
Yurtdışından yardım alınacaksa, yardım alınmadan önce “Yurtdışından Yardım Bildirimi” doldurularak yönetim kurulu kararı ve belgelerle birlikte mülki amirliğe sunulur. Yardımın nakit olması durumunda, bankalar aracılığıyla yapılması zorunludur.
4. Değişikliklerin Bildirilmesi:
Derneğin yerleşim yeri veya organlarında yapılan değişiklikler, 30 gün içinde mülki amirliğe bildirilir.
MADDE 17. Derneğin İç Denetimi
Dernekte, genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından düzenli denetimler yapılabilir. Ayrıca, gerek görüldüğünde bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Denetim kurulunun sorumlulukları, diğer denetimlerin yapılması halinde de devam eder.
Dernek en az yılda bir kez denetim kurulunca denetlenir. İhtiyaç halinde, yönetim kurulu veya genel kurul kararıyla ek denetimler yapılabilir.
MADDE 18. Borçlanma Esasları
Dernek, faaliyetlerini sürdürebilmek amacıyla yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Borçlanma, mal ve hizmet alımları veya nakit kredi şeklinde olabilir. Borçlanma, derneğin ödeme gücünü aşmayacak şekilde yapılır ve gelir kaynaklarıyla karşılanabilir olmalıdır.
MADDE 19. Tüzük Değişikliği
Dernek tüzüğünde yapılacak değişiklikler, yalnızca genel kurul kararı ile gerçekleştirilebilir. Tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurul toplantısına katılan ve oy kullanma hakkı olan üyelerin üçte iki çoğunluğunun onayı gereklidir. İlk toplantıda yeterli çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz, ancak katılan üye sayısının yönetim ve denetim kurulu üye sayısının iki katından az olmaması zorunludur. Tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır. Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullana hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür.
MADDE 20. Derneğin Feshi ve Tasfiye İşlemleri
Genel kurul, derneğin feshine karar verebilir. Fesih kararı görüşülebilmesi için genel kurul toplantısına katılan ve oy kullanma hakkı olan üyelerin üçte iki çoğunluğu gereklidir. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamazsa, ikinci toplantıda bu şart aranmaz. Fesih kararı alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullana hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür. Fesih kararı alındığında, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyeleri tarafından oluşturulan tasfiye kurulu tarafından yürütülür. Tasfiye süresi içinde dernek adında “Tasfiye Halinde Otizm ve Nörogelişim Araştırmaları Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, derneğin varlıklarını tasfiye ederek borçlarını öder ve kalan varlıkları genel kurulun belirlediği kuruma devreder. Eğer genel kurul bu konuda bir karar almamışsa, derneğin bulunduğu ilde amacına en yakın derneğe devredilir. Tasfiye işlemleri üç ay içinde tamamlanır ve son durum mülki idare amirliğine bildirilir.
Tasfiye süreci sonunda, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi tamamlandıktan sonra, durum, tasfiye kurulu tarafından yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilir. Tasfiye tutanağı da bu yazıya eklenir.
Tasfiye sürecinde son yönetim kurulu üyeleri, tasfiye kurulu sıfatıyla, derneğin defter ve belgelerini saklamakla yükümlüdür. Bu görev bir yönetim kurulu üyesine devredilebilir ve defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
MADDE 21. Hüküm Eksikliği
Bu tüzükte yer almayan konular hakkında Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanuna atfen çıkarılmış Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 1. Kurucu Üyeler ve Geçici Yönetim Kurulu
- İlk genel kurul yapılana kadar, derneği temsil edecek ve tüm iş ve işlemleri yürütecek geçici yönetim kurulu üyeleri şunlardır:
Adı Soyadı (Görev ünvanı)
Murat EYÜBOĞLU (Başkan)
Ali Ercan ALTINÖZ (Başkan Yardımcısı)
Damla EYÜBOĞLU (Sekreter)
Medine İrem CANBAZOĞLU (Sayman)
Eşref Cem ATBAŞOĞLU (Kurucu Üye)
- Derneğin kurucu üyeleri aşağıda listelenmiştir.
Murat EYÜBOĞLU (Kurucu Üye)
Ali Ercan ALTINÖZ (Kurucu Üye)
Damla EYÜBOĞLU (Kurucu Üye)
Medine İrem CANBAZOĞLU (Kurucu Üye)
Eşref Cem ATBAŞOĞLU (Kurucu Üye)
Şerife YÜCESOY ÖZKAN (Kurucu Üye)
Şengül TOSUN ALTINÖZ (Kurucu Üye)